Sök:

Sökresultat:

1471 Uppsatser om Trä- och Grafisk bransch - Sida 1 av 99

Grafisk Design Identitet : Grafisk identitet + min identitet som grafisk designer.

Ett undersökande av min identitet som grafisk designer, genom det praktiska arbetet med att ta fram en grafisk identitet..

Grafisk profilering av Vextech AB

Design, Grafiskt program, Symbol, Hair.

Att fÀrga en grafisk profil : ett ramverk för framtagning av grafisk profiler

Att skapa en grafisk profil kanske lÄter enkelt, men det Àr mycket svÄrare Àn vad man kan tro. Vad innehÄller en grafisk profil? Hur börjar man? Vad ska man tÀnka pÄ? Det finns mÄnga frÄgetecken nÀr man ska skapa en grafisk profil, det Àr mycket man ska tÀnka pÄ som man lÀtt kan glömma bort eller kanske inte ens vet om.Projektet Àr upplagt i tvÄ delar, en teoretisk del samt en praktisk del. Den teoretiska delen har vi samlat pÄ en massa information som har utvÀrderats och sedan anvÀnts som grund för den praktiska delen. Den praktiska delen har lett till ett ramverk som kan anvÀndas för skapande av grafiska profiler oavsett tidigare erfarenheter..

Komet

Jag har i mitt examensarbete skapat ett cykelmÀrke. Syftet har varit att fördjupa mig i grafisk design och skapa en komplett grafisk profil till ett företag och samtidigt att lÀra mig mer om hur man skapar en varumÀrkesidentitet. Det konkreta mÄlet var att ta fram tillrÀckligt mycket material för att cykelmÀrket, komet, ska kunna lanseras pÄ riktigt. AlltsÄ ett identitetsprogram med grafisk profil, en provcykel, kommunikationsmaterial, en hemsida, en katalog, ett event etc..


Realistisk- eller stiliserad grafisk stil i skrÀckspel : En jÀmförelse av tvÄ grafiska stilar applicerade pÄ spelgenren survival horror

Detta arbete, som utgÄr ifrÄn observationen att mÄnga spel inom survival horror-genren anvÀnder sig av en realistisk grafisk stil pÄ sina texturer, undersöker om det Àr möjligt att förmedla samma lÀskiga kÀnsla genom anvÀndandet av en stiliserad, eller tecknad, grafisk stil. Tre 3D-modeller förestÀllande monster, modellerade med inspiration frÄn survival horror-spel, texturerades pÄ ett sÀtt som motsvarade en realistisk grafisk stil, samt ett som motsvarade en stiliserad grafisk stil. Dessa lÄg sedan som grund för en enkÀtundersökning dÀr respondenterna fick vÀlja vilken version av monstren som var lÀskigast..

Vad kostar en idé? ? Att prissÀtta det immateriella inom grafisk design.

Inom Service Management, dyker problematisering kring prissÀttning av tjÀnster upp. LikvÀl ses den problematiken inom den grafiska- och konstnÀrliga branschen, en bransch som allt för ofta glöms bort i det sammanhanget. Kreatörers arbeten syns överallt runtomkring oss och deras arbete Àr av stor betydelse i dagens samhÀlle dÀr Design Management har kommit att bli allt viktigare.I den grafiska branschen finns ingen tydlig koppling som i den traditionella prissÀttningen dÀr produktionskostnad och pris samspelar. Det Àr betydligt besvÀrligare att sÀtta ett pris pÄ en kreatörs arbete dÄ det innefattar lÄngt mer Àn slutprodukten. Syftet med den hÀr studien att ta reda pÄ hur den problematiken ska kunna lösas för kreatörerna.Syskonen Brogren Àr en byrÄ inom grafisk designverksamhet och det allra största problemet de upplever Àr prissÀttningen.

Mönster & Mönsterdesign, att skapa ett sammanhÄllande mönster som grafisk formgivare

Som grafisk formgivare kan du bredda din kunskap och kompetens för att bli mer eftertraktad pÄ arbetsmarknaden och en av de vÀgar du kan gÄ Àr att lÀra dig om mönster och mönsterdesign. Detta kandidatarbete tar upp grunderna i hur en mönsterdesignprocess kan se ut och vad man som mönsterdesigner bör tÀnka pÄ och ha i Ätanke nÀr man skapar mönster. Vi stÀrker det vi har kommit fram till under vÄr teoridel med en produktionsdel dÀr vi tillÀmpar det vi kommit fram till, vi stÀrker det Àven genom en undersökning bland mönsterdesigners som arbetar aktivt med mönsterdesign idag. Under produktionen i detta kandidatarbete har vi skapat mönster dÀr vi har haft i Ätanke de olika aspekter som man som grafisk formgivare och mönsterdesigner bör tÀnka pÄ, vi har Àven kommit fram till hur dessa aspekter kan pÄverka varandra och det slutgiltiga mönstret..

Grafisk profil för House of Sweden (Washington D.C.)

Detta examensarbete innefattar bÄde en fördjupning och en praktisk del inom Àmnet grafisk profilering och visuellt identitetsskapande. Den praktiska delen av examensarbetet har utförts parallellt med reklambyrÄn Cabesa Communication Sweden AB, Stockholm. Fördjupningsdelen behandlar omrÄden som branding, företagsidentitet och grafisk profil. För att skapa ett starkt varumÀrke pÄ en marknad krÀvs vÀlplanerade, strategiska och originella reklamkampanjer samt en stark och enhetlig visuell identitet. Med hjÀlp av fördjupningen sÄ har en kunskapsgrund lagts inom Àmnet grafisk profilering och det praktiska arbetet har förenklats mycket.Den praktiska delen innehÄller framtagning av en grafisk profil med tillhörande manual till House of Sweden, Sveriges nya ambassad, Event Center och lÀgenhetsbyggnad i Washington D.C., USA.

Mönster & Mönsterdesign, att skapa ett sammanhÄllande mönster som grafisk formgivare

Som grafisk formgivare kan du bredda din kunskap och kompetens för att bli mer eftertraktad pÄ arbetsmarknaden och en av de vÀgar du kan gÄ Àr att lÀra dig om mönster och mönsterdesign. Detta kandidatarbete tar upp grunderna i hur en mönsterdesignprocess kan se ut och vad man som mönsterdesigner bör tÀnka pÄ och ha i Ätanke nÀr man skapar mönster. Vi stÀrker det vi har kommit fram till under vÄr teoridel med en produktionsdel dÀr vi tillÀmpar det vi kommit fram till, vi stÀrker det Àven genom en undersökning bland mönsterdesigners som arbetar aktivt med mönsterdesign idag. Under produktionen i detta kandidatarbete har vi skapat mönster dÀr vi har haft i Ätanke de olika aspekter som man som grafisk formgivare och mönsterdesigner bör tÀnka pÄ, vi har Àven kommit fram till hur dessa aspekter kan pÄverka varandra och det slutgiltiga mönstret..

Rabarber sÀljer inte?: ett arbete om att ta fram en grafisk form för ett familjeföretag

Under mitt examensarbete har jag undersökt Alterhedens Rabarberis grafiska profil. Fokus har legat pĂ„ grafisk design av etiketter för flaskor, burkar och pĂ„sar. Jag vill poĂ€ngtera att arbetet inte har handlat om att kritisera nuvarande grafisk profil, utan jag har sett den som inspiration med syfte att vidareutveckla den.Jag vill i och med examensarbetet göra Alterhedens Rabarberi mer sanna till sitt ursprung och hantverket som finns i produkten, som i dagslĂ€get försvinner i den nuvarande designen, dĂ„ deras nuvarande form har för mĂ„nga element och gör att deras Ă€rlighet i produkten inte syns pĂ„ utsidan. SĂ„ jag kĂ€nde att det som Ă€r frĂ„nvarande i etiketternas utseende, Ă€r det som produkten i burken eller flaskan Ă€r. Ärlig, rakt pĂ„ sak och sann till sig sjĂ€lv.

Grafisk identitet: skapandet av en identitet till produkten
Sockmate

För att pÄ ett bra sÀtt kunna marknadsföra och sÀlja en produkt Àr det viktigt att ha ett attraktivt ansikte utÄt. En stor del av en produkts identitet finns i dess logotyp och grafiska profil. För att skapa en effektiv identitet gÀller det att anvÀnda fÀrger och former pÄ ett sÄdant sÀtt att rÀtt sorts kÀnslomÀssiga budskap förmedlas. Syftet med examensarbetet Àr att fÄ grundlÀggande kunskap inom grafisk design för att kunna undersöka och ta fram en visuell identitet. Uppdragsgivaren Àr ett företag under uppstart som betÄr av fyra studenter som har tagit fram produkten Sockmate.

Studie av impregnerbarhet hos trÀ

Att skapa en grafisk profil kanske lÄter enkelt, men det Àr mycket svÄrare Àn vad man kan tro. Vad innehÄller en grafisk profil? Hur börjar man? Vad ska man tÀnka pÄ? Det finns mÄnga frÄgetecken nÀr man ska skapa en grafisk profil, det Àr mycket man ska tÀnka pÄ som man lÀtt kan glömma bort eller kanske inte ens vet om.Projektet Àr upplagt i tvÄ delar, en teoretisk del samt en praktisk del. Den teoretiska delen har vi samlat pÄ en massa information som har utvÀrderats och sedan anvÀnts som grund för den praktiska delen. Den praktiska delen har lett till ett ramverk som kan anvÀndas för skapande av grafiska profiler oavsett tidigare erfarenheter..

Visuell kommunikation: en studie kring hur ett företag kan förmedla sin identitet visuellt och hur en sÄdan arbetsprocess kan se ut

Vi undrade hur arbetsprocessen för att översÀtta ett företags identitet till en grafisk identitet sÄg ut och vad som krÀvdes för att den skulle kommunicera det företaget ville. För att kunna göra detta gjorde vi en teoretisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen baserades pÄ litteraturstudier samt intervjuer. Denna information blev grunden till den praktiska del som bestod av en kommunikativ plattform och en grafisk manual till företaget. Genom att arbeta oss genom hela processen kom vi fram till att det viktigaste för att skapa en bra visuell identitet var att skaffa sig kunskap om företaget, vad dom ville förmedla och hur konkurrenssituationen sÄg ut.

Grafisk kartvisning avverksamhetsinformation

Banverket Produktion Àr Sveriges största entreprenör inom jÀrnvÀgsunderhÄll. De har tillgÄng till ett flertal IT-system som ger information om jÀrnvÀgsanlÀggningar och maskiner. Banverket Produktion vill utreda möjligheterna med att kombinera denna information och presentera den i ett kartgrÀnssitt.En kartapplikation kan anvÀndas för att ta fram information ifrÄn olika system och presentera grafiskt. Den kan Àven anvÀndas som ett grÀnssnitt för att söka information frÄn andra distrikt. Genom att anvÀnda sig av grafisk kartvisning av verksamhetsinformation blir det möjligt att planera ÄtgÀrder pÄ ett mer tidssparande och kostnadseffektivt sÀtt och maskiner kan utnyttjas effektivare.Arbetet har gÄtt ut pÄ att beskriva vilken ökad verksamhetsnytta grafisk kartvisning av verksamhetsinformation kan ge och presentera ett förslag pÄ en systemarkitektur som stödjer grafisk kartvisning.

1 NĂ€sta sida ->